4.10.2021 ZŠ Ľubochňa

Piate stretnutie rovesníckych mediátorov na ZŠ v Ľubochni.

Cieľom posledného stretnutia na škole s rovesníckymi mediátormi bola diskusia na rôzne témy, prepletenie ich aktivitami tak, aby im to pomohlo v budúcnosti pri riešení problémov na škole ale aj mimo nej. Zaujímal nás názor žiakov, ako s odstupom času vidia celý projekt, ktorým prešli, čo si o rovesníckej mediácii a prevencii myslia a čo im priniesol.

Diskutovali sme ako sa im darí pri napĺňaní cieľov a čo k tomu potrebujú.

Po súbehu školení vidia rovesníckeho mediátora žiaci na škole ako: ” Rozvážny, komunikatívny, nestranný, mať v neho dôveru, dôverihodný, empatický”

 

Aktivta: Niekedy sa pravda nedá povedať priamo ale je to potom lož?

  • vyjadrenia rovesníckych mediátorov počas aktivity a následnej diskusii:

“čo si myslíte o klamaní?- je to zlé, Je to divné, že ty mu povieš pravdu a on  mi klame, Ja by som počkala, že dokedy kde sú hranice, Ja by som sa pýtala na dôvod”

dve situácie:

“Budem dúfať, že učiteľka zopakuje učivo, trochu zaklamem, napísať na druhý deň, My sme sa nezhodli, povieme pravdu, aby ostatní nedostali 5, bola by šanca že učiteľka zopakuje učivo, “

Čo by ste mohli urobiť ako rovesnícky mediátor?

“Ako sme napísali- klamstvo pre dobro, Alebo ak je učiteľ fakt prísny tak skúsiť niečo cez prestávku, aby aspoň dačo, postaviť sa na stranu spolužiakov-” pani učiteľka nechápeme učivo, neučili sme sa”

 Alebo ak by videla že všetci majú zlé známky presvedčila by sa a znova nám vysvetlila”

2.

” povedať jej že by si to mala ešte premyslieť, ide skôr o tú úprimnosť nech si to nezoberie zle, že jej chceme dobre, klamali by jej- aby to nevzdala

 kto by klamal? hlavne ona. Ja by som povedala pravdu že ona na hodine povedala, že na to nemá- troška tak jemnejšie, že by sa mala trochu viac učiť, Aby sa to nedozvedela od druhých, Povedala by som jej pravdu a podporila by som ju aby sa viac učila”

“Klamem jej pre Dobro a to je niečo iné, lepšie povedať ako by sa mala trápiť, To je tvoj nápad tá pravda”

“Budem dúfať že učiteľka zopakuje učivo, príkloním sa na stranu spolužiakom, takže zaklamem.  zdôvodnenie: nezradím spolužiakov”

“Klamali by sme, zatajili v prospech spolužiakov. zdôvodnenie: bola by šanca že to pani učiteľka zopakuje učivo a budeme písať ďalšiu hodinu.”

“Boli by sme ticho a keď by sa nás to dakto spýtal tak by sme povedali pravdu. zdôvodnenie: klamala by som preto lebo by sa na mňa hnevá mali spolužiaci.”

“poviem jej že sme preberali niečo o osemročnom gymnáziu, že je to ťažké tak že by si to mala ešte premyslieť, aby  sa na škole netrápila, takže jej klamať nebudem. zdôvodnenie: klamem trošku ale treba byť úprimný 

“povedal by som jej pravdu a podporil by som ju pri učení. zdôvodnenie: povedal by som jej pravdu lebo aj tak by sa to neskôr dozvedela.

“klamala by som jej aby to nevzdala.”

Treba mať na pamäti, že urobiť aktivitu nie je tak náročné, dôžité je následne o  nej diskutovať. Nevnucovať druhým vlastné myšlieky, ale podeliť sa o ne. 

Aktivita:Škatuľa

Nie vždy pri nich bude pedagóg, preto je tímovosť aj samostatnosť dôležitá, poznať vlastnú rolu, zodpovednosť, vytvoriť si vlastný cieľ ale aj spoločný.

  • vyjadrenia rovesníckych mediátorov počas aktivity a následnej diskusii:

“na kolená, a čo  najnižšie k Zemi, 7cm, nič nerobí,  nižšie, loptička sa spúšťa, nemôžeš, si tam, nemôžeš ísť, a, dobre, nie, dávaj, čo máme vlastne….?, potom načo chodíme cez…, Kde je 4, vidíte štyri všetci Tak prečo idete na druhú stranu, on si môže dovoliť, máte povzbudzovať, môžete sa vrátiť, dobré, hurá, Čo sa stane keď sa vráti, rob niečo, neviem čo, odznova ešte raz, a, kam, nie, hore, Ale hej, preč, na nej, 8, deväť, to je jedno, účto pomojkať, nie štyria,Pomaly, Veď Zuzka, zasa od začiatku, máš to opačne, keď dáme takto?, jedna, dva, pomáhaj, komentátor?-Loptička prechádza cez dvojku Snaží sa prejsť cez číslo 3…, nie, teraz, Veď ale, no pomalšie, lepšie sa nedá, musíte takže…, Ešte vyššie to  chyťte, dole to dajte, doma sme už boli, kde je tu magnet, Ja budem, pohladkám, to nie,  pozor, dobre, cez 7 hneď doprava,  nechajte tak, opatrne, veď už prestaň, nič, To čo ste spravili, teda, nie nebola, Ale prosím ťa, No poď, nerob, môže  diktátor hlásiť?, u, loptička prešla, je pred 7  a hľadá číslo 8, konečne, yes, hotovo?, nie, nerob, do kazajky s ním, posledná,, ešte do 11, ty Skús,

 môžeme zmeniť role? môže byť zmena hráčov? možno, Zuza Chyť to, takže navrhujem keďže sa môžeme vymeniť…, dobre Ja súhlasím,Kazič- ja kazím,  meníme, tam nechoď, 1, dva, a navigátor?  to nedáme, počkaj, nerob,  chýbajú nám komentátori, dobre dobre A dobre bolo, pozor, neprechádza, ale musí to…, 5, ide, 6, dolu, 7, pozor,, do hej, neprešla, tu je, 10, musíme zastať v strede, ako sa to chceš po kraji dostať, tak obídete to, počkaj Skús to takto, 14 je tam,uuu”

“nová rola- nefungovalo, furt sa to menilo”

“výmena rolí- unavený, celé zle, diktátor káže, čo diktátor káže to musí byť, zmena prišla od komentátora komentuješ stále to isté,”

Zmenili by sme niečo?- “kaziča by som vyškrtol”

Čo by pomohlo- “veľa ľudí nové roly”

Čo nám vychádza- “spolupracovať aj niekedy ťažké, bolo to dobré vymeniť lebo sme videli kde robili chyby, Mali sme to ľahšie, Ak by sme sa chceli všetci Vystriedať boli by sme tu do zajtra, bola malá škatuľa 6 ľudí,  dve škatule dva tímy´, komentátor je dôležitý”

“Ale veď ty si rozhodca, nie, po mykať nešlo, nie, nie, musíte cez rolky prejsť, vidíte 4, všetci Tak prečo idete na druhú stranu, vy máte povzbudzovať, Čo keď v vráti, odznova, stenu, nakloň to, ja neviem čo mám robiť, hýbať s tým len pomojkaj, nie 4x cez jedno číslo, daj ruky, super, na začiatku, idem ku…, veď my sme…,  čo s tým trasieš,…, to bude nadlho, to nebude povzbudzovať, viem, preň tu budeme dve a pol hodiny, čo cez 7, doľava a rovno, Ale veď už prestaň, čo ste Spravili? ,Zlé posudzujete, nebola, pravidlách je napísané…, môže diktátor ovládať?, spolupracujte, teraz na to, rada číslo 7, hľadá 8, nechaj  ale…, jemne,  3 ste tam mali byť, kam si šiel, ja to…, vie je to v pravidlách napísané že nemôžeme chytať loptičku, kľud, ticho, ešte do 1, a zastaviť, jej”

“Nemôžeme to zmeniť? môže byť zmena hráčov? z marku jem čo sa môže…, ,To, tam nechoď, kde, neboj sa Zdvihni to, chýbajú nám komentátori, Hľadáme 8, nie je to asi také ľahké, čo robíš,…, Išli ste zlou stranou, SBS treba ešte rozpísať, 12 je v strede, stačí prejsť 7, Ako si chceš po okraji dostať, ešte do 1 musíme vojsť “

“Spolupracovanie je niekedy ťažké,…, bolo dobré vymeniť sa… videli kde robili chyby, ľahšie, hnevalo ma to že sme sa nezapojili všetci “

 

Aktivita: doska

“no, pustite to tam pri tej diere, nie až tak, teraz, do do dierky, Tak teraz, hore,, toto neviem či dopadne dobre, no, to čo bolo, dobre,, a hej, ja do diery rovno, Jáj”

Čo bolo nápomocné pri aktivite? “ komunikácia, povzbudzovanie”

Doska= problém- ťažký, môže  sa striedať- keď mám problém môže  to   riešiť.  Ten čo mám skúsenosti Ak ja nemám

 

Diskutovali sme o tom, čo ich čaká aj po skončení projektu, ako udržať projekt na škole, ako si zaškoliť nových rovesníckych mediátorov.

Pri každej aktivite je super keď medzi sebou diskutujú ale sme radi, že vedia vyjadriť aj vlastný názor, čo si myslia o projekte, čo im priniesol.

 

 

Ďalšie školy zapojené do projektu

21.09.2020 ZŠ Zarevúca Ružomberok

Prvé stretnutie so žiakmi prebiehalo v 4 hodinovom interaktívnom stretnutí. V tejto zostave sa stretli prvý krát, preto stretnutie bolo zamerané na vzájomné spoznávanie sa,

21.10.2021 SOŠ a Gymnázium Krupina

Štvrté a piate stretnutie na SOŠ a Gymnáziu v Krupine sme vzhľadom na zhoršujúcu sa situáciu s COVID-19 museli spojiť. Túto skupinu rovesníckych mediátorov sme

19.10.2021 Stretnutie s pedagógmi

Záverečné stretnutie s pedagógmi SŠ v Banskej Bystrici bolo na zrekapitulovanie projektu, do ktorého sa ich škola zapojila. Diskutovali sme o tom ako im projekt

©2021 Ave ProsperitA. Všetky práva vyhradené

Vytvoril