Piate stretnutie s rovesníckymi mediátormi v Banskej Bystrici.
Piate stretnutie so žiakmi SŠ bolo kratšie ako ostatné, aj napriek tomu sme čas s nimi strávili plnohodnotne.
Cieľom stretnutia bolo nie len zosumarizovať si predchádzajúce stretnutia a čo nám priniesli, čo si z nich všetci odnášame, s čím by potrebovali žiaci podporiť, ale aj ako sa vidia v ďalších krokoch ako rovesnícki mediátori, aké budú ich nasledujúce kroky v pomoci a priblížení sa svojim rovesníkom, spolužiakom. Zároveň sa podelili so spätnými väzbami, ako vidia po všetkých stretnutiach rovesnícku mediáciu, situáciu na škole, čo im to dalo a aké sú ich plány. Úplne na záver si vypnili dotazník.
Bohatú diskusiu sme doplnili opäť aj o aktivity, ktoré nás posilňujú a rozvíjajú naše schopnosti:
Aktivita: Nájsť vlastný cieľ ako skupina:
- vyjadrenia rovesníckych mediátorov počas aktivity a následnej diskusii:
“dáte, Mám guľku a Dáme ju do diery že?- nedávajte to vyššie, ja nedočiahnem, iba jednou, to musí spustí, baby sú nižšie,a, vyhrali sme, hotovo, – sú 2, do diery, a, nie, si pokazil Andrej, lebo sa neviete sústrediť, lebo je to o…,Čo máme robiť, hej do diery, – čo je cieľ, Lopta patrí do diery, ja som si myslela že to máme iba udržať, čo videli je cieľ, to bolo primitívne, – Prečo ste sa ma pýtali? Vy ste nám tú hru dali, – nevládala som( chcela som si pomôcť), Bolo to ťažké, záleží od výšky”.
Učiteľ či lektor nemusí vždy zadávať cieľ. 🙂 Dokážu to aj sami a aj si rozoberú čo ich viedlo k tomu, ako to urobili a ako to každý z nich vnímal. 🙂
Aktivita: Ako si to skomplikovať a predsa spolu spolupracovať, komunikovať:
- vyjadrenia rovesníckych mediátorov počas aktivity a následnej diskusii
“- Cieľ: po 14 dáme napríklad 6, alebo 3 alebo 2, – Rola: každý prejde jedno číslo, kto prejde ktoré číslo- Ja prejdem prvý, dookola, Kto prejde dvakrát?
– OK, ale ja som prvý, Ako začiatkom hneď prejde iným?,no, neboj sa, dobre, dole, hej, Aha, pridaj, pozor, nemôžeš, dobre, kto je 5, to je jedno, nie, nie urobiť lebo…, tak počkaj, tu máš z boku, Ty si tá jednotka?, na, že, veď to vyhoď, blbé tak, hop, kde išla?, počkaj, nieže skočí, od znova, a, tu dám, dobre, ideš, hopsni, neprešla, nie tadialto, Kde je 4, Poraď mi čo mám robiť, Máme 8,Super, výborne, zasa to máš ty,no teraz hovor, pozor, tadiaľto, výbor, Ešte sme neboli všetci,…, neboj sa, zle, poď, teraz ideme naspäť, a, hotovo- emócie: nahnevaný, tešil som sa, spolupráca, komunikácia”
Je úžasné počúvať ako sa navzájom podporujú, ubezpečujú, zaujímajú sa, zapájajú sa, vyzývajú sa, pochvália sa. 🙂
Aktivita: Spolupráca v menších skupinkách, kedy sa zapoja všetci, preverí ich vedomosti v obmedzenom čase. 🙂
”
-Má odpor, nevie sa vyjadrovať,… komunikácia
– Vekovo rovný, názor – Nebuď taký náladový, neprejavuj tak emócie,… – aby každý povedal svoj názor, aby sme vyhoveli väčšine – chcem pomáhať, chcem obmedziť šikanu |
– chceme pomôcť, nové sa naučiť
– zabrániť šikane/ konfliktoch, pomoc druhým, udržať skupinu – čo si v škole dostal, ako si sa tam cítil, čo je v škole nové – láska, smútok, radosť, sklamanie, strach, šťastie, bolesť – šikana, rasizmus, učiteľka, peniaze,…
|
– potenie, trasenie rúk, hýbanie nohy, štikanie perom, škrabenie sa
– hlasovanie, anketa, šéf, vylosovať, dohoda – riešenie konfliktov, Dôvera, spoznávanie, pre prejav názor/ emociu, rozhodovanie – výlet, voľby, stužková -roves., škola, – nedorozumenie, iný názor, farba, vek, pohlavie |
Pri tejto aktivite sa nám potvrdilo to naše
” Ak chcete vedieť, či vás ľudia počúvajú, nechajte ich rozprávať.” 🙂
Niekedy počujeme dospelých hovoriť, ako ich mladí nepočúvajú a stále sa hrajú na mobiloch. 🙂
Pri tejto aktivite sa ukázalo ako veľmi počúvali, naučili sa, vnímali nás. Sme na nich pyšné. 🙂