Tretie stretnutie na SŠ v BB s budúcimi rovesníckymi mediátormi.
Cieľom tretieho stretnutia bolo trénovať:
konflikty, ich príčiny a zdroje:
“- hádka, nepochopenie sa, klamstvá, nevera, nezhody, nedorozumenie, výmena názorov, rozdielny pohľad na vec, nezhoda názorov, závisť”
“- miesto, alkohol, drogy, nálada, situácia, ľudia, inteligencia, vzťah daných osôb”
“- prikláňajú sa k mojej strane, snažia sa nájsť riešenie, – ignorujú, prikláňajú sa na jednu stranu, výbušnosť, sú agresívny, sú ticho”
“- kompromis, bitkou, depresia, vyriešenie problému, uzmierenie, ukončenie kamarátstva”
nahliadnuť na veci z iného uhla pohľadu, čo si všímame:
“Aký má kolektív, stav triedy, čo moje dieťa robí, či nerobí zle, učiteľka či je v triede, zaujímaš sa o potreby dieťaťa”
“Zle parkuješ, trúbiš, hádžeš špaky, keď nezatváraš dvere, krik, prezuvky, či je všetko v pohode, kľučka”
“Žiakov, známa, učiteľka, nohy/ chodidlá, trieda, aktivity čo robia”
pozreli sme sa na to, čo robíme s vlastným hnevom a čo nás hnevá:
“Keď niekto ide po ľavej strane pomaly, keď niekto vyhrá, agresívny človek, nevie sa správať, ona chce, aby jej všetci vyhoveli ale ona nevyhovie nikomu, nevedia ľudia použiť tie správne slová, nevie sa správať v spoločnosti,…”
“Nadávam si alebo jemu v hlave, mám nervy, idem sa prejsť alebo previesť, ukľudním sa, potrebujem čas,… cieľ: Pracovať s hnevom”
Trénujeme kladenie otázok:
“Ako sa cítila učiteľka? Robia si z nej srandu? Čo urobila učiteľka zle? Aké mali vedomosti žiaci? Bola učiteľka pripravená? Ako sa pripravovali žiačky? Prečo boli drzé? Aké zažila zmeny? Bolo na ňu vhodné prostredie? Prečo odišla z predchádzajúceho miesta? Za akým účelom si robili srandu? Prečo to tak dopadlo?Aké vedomosti mali žiaci? Ako sa prejavovali žiačky? Či bolo pre ňu vhodné prostredie? Aké zažila zmeny? Prečo odišla? Prečo boli drzé?”
Diskutujeme:
“disco alebo klub? Podľa mňa od pätnástich, ak by ho zastavili policajti, záleží aj od vzťahu s rodičmi, mohlo by sa stať, že ide so súrodencom, rodič si pozná dieťa, ak pozná autobusára… ,Tak aj do Chorvátska…, podľa toho či má frajerku alebo frajera, podľa toho aké je staré dieťa, Kedy môže ísť dieťa Samo bývať?
(voľná diskusia, odklon od témy, mali by sme určiť facilitátora respektíve moderátora)”
Využívame rôzne videá, pomôcky, ktorými posilňujeme naše tréningy v rôznych zručnostiach:
“Bola tentokrát pripravená? Prečo nevedeli čo povedať? Dávala im Dobré otázky? Prečo učiteľka nešla podľa učebnej osnovy? Reagovali jedna na druhú? Donútila ich sa zamyslieť? Ukázala im, aby si vyjadrili názor a nie sa držali osnovy, kolektívne sa pridávali, nepodržali sa, je to vyrovnané, dobehli jej úroveň, skákali jej po hlave prvý deň, Cieľ- aby sme vnímali obe strany, aby sme videli učiteľku pred aj po”
Čo musí urobiť učiteľ, aby si získal váš rešpekt?
“prirodzený, starší, zaslúži si rešpekt, normálne pristupovať, rešpektovať, byť milý, rešpekt ku nám, rázny prístup, zábavný, dobre naučí “
Ako preformulovať ak má niekto ťažký deň, aby sme ho dokázali podržať, pomôcť:
“nedávaj najavo, ako ti pomôžem? Chápem že si smutný, ako asi to potrvá ale dopadne to nakoniec dobre, je v poriadku keď si smutný, ako ti môžem pomôcť, hoď to za hlavu,… Kľudne sa vyplač, poď sem, musíš byť silný, som tu s tebou, bude to okej”