Piate záverečné stretnutie sme si z dvoch hodín natiahli na skoro tri hodiny, pretože sa na ZŠ v Liptovskom Mikuláši cítime s rovesníckymi mediátormi naozaj dobre a ani majú veľký záujem napredovať. 🙂
Opäť sme čas využili plnohodnotne rôznymi aktivitami, diskusiou, vyplnením záverečného dotazníka. Od prvého stretnutia vydíme na nich pokrok v rôznych zručnostiach, o čom svedčí aj spätná väzba, ktorú sme zverejnili pod ich školou. 🙂
Ako vyzerá spolupráca pri aktivite a zároveň si sami po nej vedeli zhodnotiť priebeh celej aktivity:
“Polož to niekde, Môže to prejsť cez iné čísla?, vráťme sa potom, Vrátili sme sa druhou stranou, ideme odznova, a to môžme?, Ale pomalinky, musíme ísť takto, Toto je šťastné číslo, čo berieš ako mierne?, prešli sme naspäť, pozor na tú 13, ideme ďalej, Nemôžeme si určiť najprv trasu?, pomalšie, Nič sa nestalo, Veď Chyťme to, to by bolo blbé keby to prešla Mohli by sme tak prechádzať, Nikto nepovedal že máme ísť popod, nemáme cieľ hry.
-Išli moc rýchlo, neboli zo synchronizovaný, nedohodli sa na cieli, niečo povedal a nikto ho nepočúval, bolo to sebecké, prekrikovali sa, nestíhali navigovať, prejsť tri číslom, nakláňali, dohodnúť sa na cieľ, nepočúvali sme sa, boli sme v strese, aby to rýchlejšie skončilo, nepočúvali sme sa”
Diskusia v kruhu nám dáva veľa možností a priestoru:
“- keď sa mu chce, keď dovolia rodičia, keď nemá kamarátov, keď viem s kým išiel, Kto ide s ním?, Úplne sám?, čudný človek, je diskotéka, vyrastie, čo beriem ako pojem dieťa? kým je to blízko domu, keď si volíš diskotéku ty
– krčma?, Už sme ukončili? záleží Do akého obchodu, zodpovednosť, keď vie počítať, zodpovedný do nákupného vozíka, schopnosť, podľa rodiča keď si myslíš že je, zoznam, nekúpil blbosti
– keď ho nemôžu odviesť, nemajú peniaze na benzín, sestra odíde na gympel,
Ako sme prešli diskotékou …
cieľ: rozmýšľanie, diskusia, výmena názorov, širší obraz “
Ako to máme s klamostvom voči sebe ale aj druhým?:
“Nepochopil som to, to nevadí, ja by som sa zachoval tak…, kolektív, Ty napíš, pekne píšeš, Ja budem diktovať, tak či tak by dostali päť, Veď s tým rátajú že dostanú písomku, keď dobrý kolektív je dobré, keď kamarátske vzťahy je dôležitejšie, čo by si dal za zdôvodnenie?, všetci súhlasíme? áno?, Pretože klamať Je nesprávne ale chceli sme ju povzbudiť, Mohli by sme klamať Ale doučiť ju, podržať ju, častokrát je lepšia pravda, od iného človeka by to bolo ťažké “
Ako sa vyjadriť, keď chceme pomôcť a niekto má ťažký deň?:
“Chceš sa o tom porozprávať?, Porozprávajme sa o tom
Neboj sa prejaviť svoje city, chceš hrejivé objatie?
To bude v poriadku, Deje sa niečo? Prečo sa usmievaš?
Poď sem” do objatia”, Daj to zo seba von
Je v poriadku mať emócie, Môžem ti nejako pomôcť?”