11.10.2021 Gymnázium Banská Štiavnica

Štvrté stretnutie budúcich rovesníckych mediátorov z gymnázia v Banskej Štiavnici.

Ak by sme mohli povedať o čom sme diskutovali doteraz , a ktoré oblasti sme trénovali…:

“riešiť s chladnou hlavou, vypočuť obe strany

– vzájomná dohoda- hlasovanie, zavreté oči, ukladanie obrázkov, všímavosť, emócie- tváre z obrázkov, aj reakcie na ne aby sme  ho nerozhnevali,  hľadanie najlepšieho riešenia, cítenie do druhej strany, ukážky, tvorenie otázok

– kritické myslenie, spolupráca, role,, spracovať emócie, emócie, cítenie, komunikácia, dohoda, učili sme sa akceptovať iné názory aj keď nie sú ako naše, vieme Sa pritom nepohádať, spolupracovať

-Diskusia s ostatnými,  vzájomná dohoda, Dôvera v ostatných, spoznávanie emocii, spolupráca, všímavosť, rozoznávanie emócií, reakcia na emócie, sila slov, práca v tíme, hľadanie NAj riešenia, porovnávanie, empatia, uvažovanie, čítanie medzi riadkami, prezentácia, vyjadrovanie svojho názoru, vyjadrovanie

-Komunikácia, pozorovať, analýza, kooperácia, vyjadrovanie, koncentrácia, empatia, improvizácia, kreativita, rozvážnosť, mediácia, vnímanie( zmysly)

-Definícia,  správne pomenovanie emócií, spracovávanie, riešenie konfliktov, diskusia, komunikácia,deal, iné názory, akceptácia, empatia, spolupráca” 

Ako vyriešime konflikt ako rovesnícky mediátor?

“- môj návrh je…, ale najprv či chcete hrať?, zo školy alebo z iného prostredia?, takže?

– konflikt- deti neboli prezuté

– ale tu sme zaujatí, lebo sme žiaci, a riaditeľka je autorita, Ja by som povedala že ľudia lepšie berú nápad Ak im ho posunieš ako ich- chápeš?

-By som asi po konflikte, skúsila by som ísť za žiakom a išla by som s ním za riaditeľkou, iniciátorom keď prišiel ako zástupca školskej rady. Možno si ju odchytil na zlom mieste ale to, že videla neprezutých ju mohlo presvedčiť, aby otvorila podchod, možno skúsiť máme takýto názor. Skúsme to na pár dní. Ak nezaberie alebo ak zaberie, chceli sme zistiť. Podrobne o konverzácii, aby sme sa vedeli postaviť čo najobjektívnejšie, asi by sme tu mali rozdeliť, ísť aj za riaditeľkou a potom zasa za zástupcom/ žiakom,

– čo máme robiť keď riešime konflikt s niekým pre nás vyššie postaveným a on odmietne s nami komunikovať?- napríklad ísť za psychologičkou, ale to keď niektorí zamestnanci neberú projekt vážne A  nedajú tomu nádej

– ak chcem vyriešiť nejaký konflikt nepotrebujem si pokaziť priemer, aby si učiteľ sadol na mňa

– máme teóriu, pre prax preto je dobré mať takúto spätnú väzbu.”

Brainstorming vie byť nápomocný aj pri riešení konfliktov:

Rovesnícki mediátori si túto variantu možnosti riešenia vzájomne rozdiskutovali:

“Ja by som to asi nezvládla niekde mimo školy napríklad diskusia s  podtónom napríklad na intráku, Ja si myslím, že nám  to pomôže aj mimo školy, mám zasiahnuť? keď?, toto nam môže pomôcť aj predchádzať konfliktom v našom živote”

Vedieť kde majú kompetencie pedagógovia a kde možu pomôcť rovesnícki mediátori :

Diskusia žiakov:

“o tom to je odbremeniť pedagógov od týchto situácií”

“porušenie školského poriadku”

“napadnutie”

“zistiť čo naozaj sa stalo a potom im to povedať zľahka ale stále pravdivej verzií, pýtať sa čo sa stalo. Prečo – Čo sa stalo, je toto pravda. Ak už je to ďalej zasiahne učiteľ, Ak ešte nie je tak žiak.”

“ak je v rodine problém väčšinou sa to rieši cez sociálku, Ja by som zistila či to nie je pozmenená verzia porozprávať sa a ak je to ozaj tak…, to nemusí byť pravidelne Ak raz OK ale viac krát už je zle”

“ak- dáme si hlasovať, čo ak  mediátora nebudú brať, možno učiteľ má nadhľad, môže povedať čo a ako”

Aktivita spolupráca, vytvorenie cieľa, pravidiel:

” tak ja navrhujem, aby krabicu držali dvaja, každý jedno číslo?, fandiť- to je zbytočné. To sa budeme aj tak či tak, ja chcem fandiť, mne to pôjde, no a tu máme cieľ.”

” počkaj, 2, takto, 5 je moja, dobre super, ja poď Dáš to!, 6 mám, a zvrchu, nie neprešla, My sme geniálny, tlieskame si, ona iba valček, to bolo ľahké, 10,  dobre, ešte, tu máš, 12 je tu, a, je?, neprešlo, súper ,13, A štrnástka, daj, super”

Čo ste vnímali? “stále sa pozerala do krabice?- pozorovateľ alebo dozor? alebo radil, navigátor, fandiť- iba na začiatku lebo ste ma potom zrušili, ale cítili sme ju, je”

“Keď som splnil svoje, nech, ja som pozorovala každého, mne to prišlo, že ja neviem viac spraviť pre druhých tak som sa odtiahol. Pre mňa to bola aj že Dôvera”

 

Diskutovali sme o udržateľnosti projektu na škole a čo s tým ako rovesnícki mediátori môžu urobil:

“- mám otázku- ak mám opísať emócie vo mne nastal teraz strach, či budeme vedieť zaškoliť

– mňa teraz napadlo, že by nám možno pomohlo využiť prezentáciu

– webstránka, facebook, nástenka, odznak, Messenger, prezentácia pre učiteľov

– čo si máme pre učiteľov pripraviť? budú tam iba sedieť alebo aj aktivitu? možno keby bola aktivita,…, Nie my ich poznáme”

Tvorba nástenky a odznaku 

 “Aha, to už bude preplnené, však stále to môžeme škrtnúť, Ja by som dala obrázok, toto vyzerá tak vznesenie, ja by som dala len obrázok, idem riešim, Podľa mňa by to učitelia brali tak že Gizka…, Ako to myslíte že…?, ako si to predstavujete?, že som idem riešim, Možno to nakresliť znova, toto je Gizka, Ak je to vážnejšie ľudia sa  vzďaľujú lebo sa boja Ak je to normálne tak ľudia prídu, Gizka ona je naša, Gizka je vtipnejšie ale toto je lepšie, Gizka na nástenku, logo toto, viac farieb, na odznak úvodzovky na…, Vy ste počuli? My sme rozmýšľali, alebo to vtipné aj napríklad na Facebook, na odznak nie”

“Tu si ešte pripíšeme poznámky k tej nástenke, dáme nápis do stredu?, tu Ešteže rovesníčka mediácia, alebo napíš naši mediátori a naše mená, prihlášky ako na krúžky že meno a priezvisko alebo urničku alebo obálky, predstavte si nástenku tá je ako tieto dva papiere, všetci sú na nete, ak nás podporí rada,Založíme email, ešte ma napadlo taká drobnosť nedáme tam  ruky, vieš Dnes je ten covid…” 

Ďalšie školy zapojené do projektu

©2021 Ave ProsperitA. Všetky práva vyhradené

Vytvoril