3.11.2021 ZŠ Kvačany

Piate stretnutie rovesníckych mediátorov – konečne sme sa mohli stretnúť naživo.

 

Cieľom záverečného stretnutia bolo priblížiť si naše predchádzajúce stretnutia, ako to bude priebehať aj po skončení projektu, ako zabezpečia udržateľnosť projektu na škole, ako sa o nich žiaci dozvedia, ako im chcú pomôcť, vyplňaní dotazníka, rôzne aktivity ale aj podelenie sa o názor, ako vidia projekt s odstupom času, čo by nám chceli povedať a pod.

 

Rôzne situácie vyžadujú rôzne riešenia, niekedy sme na ne sami, niekedy máme pomoc, niekedy je cieľ jasný, niekedy si ho určíme my. Táto aktivita mala široké spektrum vecí, ktoré sme riešili, kým sme sa do nej pustili 🙂

Vyjadrenia rovesníckych mediátorov (kurzívom):

“musíme postupne, musíme cez čísla,  dáte nám guličku”

“Musíme si čísla pozrieť, pozrieť cestu, poďme najskôr že takto, poď a dám hore, potom pôjdeme dole, Dobre takže ona je navigátor, po tomto také nebude, rozmýšľame, Dobre takže musíme byť všetci zapojení” – Príprava na aktivitu 

Vieme sa povzbudiť, pomôcť si, usmerniť sa, odceniť sa:

Počas aktivity“po hranách, opatrne, my máme viac šťastia ako rozumu, Toto je hra nervov,..,Som spokojný, A ty čo robíš, Dajme to sem, 8 pri jeden, opatrne, dobre, Ticho,pozor7,  oprite sa jemne,  dobre dobre dobre, ukľudníme sa, musíme strhnúť hneď doľava, dávajte pozor, musíme…, Juj, a, pri 1 , Veď  máme”

“- máme navigátora? tak Nina naviguje, počkaj, Patrik, nie

– máte určený cieľ- na 1, Ja by som dal 3, ale môže byť sedem lebo pôjdeme z hora, ale počúvajte musíme prejsť… tak tri, Len aby do dvanástky nezbehla

– nič,, a No do, dole, fajn, nezničiť, no, super, mám, som ti hovoril ideme, Tak naviguj, dobre, tak, teraz, nie, z druhej hrany, hej, posledné, nevidím 7, Veď ty čo robíš, 8pri1,  dobre, opatrne, úplne opačne, choďte ku…, No dobre, veď viem Z ktorej strany, a, hotovo”

Po zrealizovaní aktivity: 

navigátor- nešli Tade kade som myslela že pôjde

– nedarilo sa- neprekrikovať sa, Lebo boli stresy, chceli sme čo najrýchlejšie povedať svoj názor, pod stresom prehnane reagujeme- bolo povedané ukľudnite sa”

– to som ja nepočula, Ja som počula nie tam- tam, aj keď sa nám nechcelo Museli sme spolupracovať”

Ako túto aktivitu premostíme do rovesníckej mediácie? “spolupráca, komunikácia, počúvanie sa,  riešenie pre iného, niekto dá príklad názor ísť podľa neho…

“nemyslím priamo na to ale už som riešil, nálet nej škole sa pohádali spolužiačka so spolužiakom v našej vekovej kategórii( on bol viacej s ňou a teraz je viacej s inou- A čo mám s tým robiť?), Môže sa mediátor dostať do konfliktnej situácie? sám sebou Áno:)”

 

Brainstorming je krásny nástroj, použiteľný aj v rovesníckej mediácii, len my si ho uchopujeme kúsok ina. 🙂

“Ako zistíme že hovorí pravdu? prečo by r. mediátor klamal? aby to zvalil na niekoho iného ak sa dostal do konfliktu, – niekto to môže vyniesť vonku, – môžeš využiť podporu v triede- ak sa dvaja hádajú niekoho na koho dajú”

 

Čo mi pomôže keď sa neviem rozhodnúť či to má riešiť žiak alebo učiteľ?

“skupina, internet, rodina( zamietnuté), pravidlá v škole, spýtať sa niekoho- napríklad ďalšieho mediátora, ak sme si nie istý už dvaja ísť za koordinátorom”

” napríklad v našej triede je šikana A chceme to prebrať v skupine- ak oni to tak necítia- nevedia že môžu robiť zle- oni si robia zle”

“niekedy to nie je pre neho sranda Ale nepovie to len odíde aby to nemusel riešiť”

 

(Úžasná myšlienka)

Čo ak sa ja ako mediátor bojím? 

“zavolať druhého mediátora”

Napríklad idem to riešiť ako mediátor, ja poviem že to nie je v pohode, oni že to je v pohode, ako to vyriešiť?

” je ťažké keď oni odvrkujú,  oni stále chcú len ten svoj názor hovoriť”

Čo keď mediátor začne šikanovať?

môžeme rozprávať tak aby to počul,D: povedať rovno a priamo- toto nie je v poriadku Vadí mi toto…

Čo keď šikanátor porušuje pravidlá?( šikanu rieši učiteľ)

– keď šikanuje môj kamarát?- porozprávať sa s ním Toto sa mi nezdá, mám pocit že je to šikana lebo…”

 

Táto skupina otvorila veľmi veľa otázok, na ktoré mali potrebu odpovedí, na rôzne situácie. Fascinujúce počúvať ich. Zamýšľajú sa. Vidieť, že majú pochybnosti, čo ich ženie k ďalším poznaniam. Dôležité je, že to otvorili v skupine, nenechali si to len pre seba, netvárili sa, že sa to nemôže stať. 🙂

 

Aktivita: doska. Aktivita, ktorá má viac častí.

“držíme, mňa už  ruky bolia, natiahnite to viacej, teraz to už pôjde, a, tám, hore, jednu dajte tam, drž, u,

– nedohodli sme sa, nepočúvali sme sa

– Je to ťažké, zarezáva sa to, Dajte nám loptičku

– niekto to narúšal, stabilita

– OK položte to- konečne”

 

Cieľ: “porozumenie, spolupráca”

“prvá časť- kaziť to, ne nepočuli sme sa,  každý chce dačo iné, lebo je to počas hry, Nemali sme času, Nechceli sme dohodnúť sa

–  poviem cieľ( dodiery)  a kým ich presvedčím už lopta padne

– druhá časť (kazila) v prvej polovici každý chcel iné a v druhej polovici keď to jeden narušil ste sa spojili A napli to a a išli všetci za cieľom”

 

Ak chcete vedieť nakoľko vás ľudia počúvajú, nechajte ich rozprávať. Táto aktivita na to úplne stvorená:  Človeče nehnevaj sa

Modrý panák

“- komunikácia, spolu spolupráca, problémy a riešenia

– nehnevaj sa, neber si všetko k srdcu, to bude dobré

– Aká bola známka, čo bolo na obed?

– Čo máš nové, Bola dobrá desiata, čo spolužiaci?

– obedy, test, zážitky, žiaci, spolužiaci, problém, pikošky, učitelia, 10

– pocity, emócie, film- obyčajná tvár”

 

Červený panák

“- nezhoda, iný názor, zlá komunikácia, žiarlivosť, náboženstvo, rasizmus, nedorozumenie, ohováranie, chudobný, neznačkové oblečenie

– riešiť problémy, prevencia šikanovania, radiť, vyriešiť- dohodnúť sa, komunikovať

– dobre, hrozne,  dohodou, vyriešením, hádkou, problém, bitkou, nezhodou, nevyriešením, poznámkou, pokarhaním, vyhrážky “

 

Na záver sme si vyplnili dotazník.

Ďakujeme  🙂

 

Ďalšie školy zapojené do projektu

Feedback od Koordinátorky na škole k projektu

Našim prianím pri vstupe na pôdu školy nie je mať na školeniach dokonalých žiakov, dokonalých pedagogógov, dokonalú školu. Našim prianím je stretnúť takých ľudí, ktorí

©2021 Ave ProsperitA. Všetky práva vyhradené

Vytvoril