1.10.2021 ZŠ Zárevúca Ružomberok

Štvrté stretnutie s budúcimi rovesníckymi mediátormi na ZŠ Zárevúca Ružomberok.

Štvrté stretnutie bolo pestré na diskusiu ale aj riešenie konkrétnych problémov. Nie že by sme boli radi, že majú žiaci na školách problémy ale určite sú radšej keď si aktivity prirovnáme k niečomu reálnemu, čo zažili, videli.

Preto sme toto stretnutie využili na riešenie 2 problémov ako: Obrázok sa nedá zgumovať zo steny a  hluk v triede.

Využili sme na to formu brainstorming inak a žiakom to išlo naozaj skvele: 🙂

  • vyjadrenia rovesníckych mediátorov počas aktivity a následnej diskusii:

“Konflikt špinavá stena od ceruzky”

“pokreslena stena, dalo sa vygumovať, Už sa to opakuje”

“Minule ste zistili vinníka, pred akým časom, nik nebol v triede, je chalan ktorý robí zle v triede,…”

“Opýtať sa každého, kamerový systém, osobitne sa spýtať každého, že nebudú mať zle Len aby povedal, nechať tak, poradiť sa s triednou učiteľkou, kúpiť kameru, odsledovať to, viac sledovať, stanoviť kontrolóra, makety kamery, odmerať prvku, anonymne na lístky,…”

“lístky, kamerový systém”

alebo

– “zistil sa… vinník?, pred akým časom?, vieš triede kde sa to stalo? je nejaký chalan čo robí zle?  ako to vyzeralo- čarbanice  alebo obrázok?

– opýtať sa každého, kamerový systém, každého osobitne, že nebudú mať zle Len aby povedal, Mohli by nechať tak, poradiť sa s triednou, Ak by sa platilo,…, Mohla by sa kúpiť …, odsledovať ich či nerobia znova ,…Sledovať viac cez prestávku, mediátor viac si všímať, výber kontrolóra …, kartónová kamera, …,Komu bude pasovať priložiť, lístočky anonymne “.

 

Po diskusii a niekoľkých stretnutiach si žiaci vedeli už s istotou zodpovedať na otázku:

Aký by mal byť rovesnícky mediátor? “všímavý,  nestranný, komunikatívny, empatický”

 

Nový problém opäť cez vyjadrenia rovesníckych mediátorov počas aktivity a následnej diskusii:

“konflikt- voľba predsedu triedy

– informácie- Zvolen je žiak ktorý nerešpektuje autority, dohodli sa na ňom chalani

– doplňujúce otázky- Prečo si zvolili chlapca, Koľko je chlapcov A koľko dievčat, či chceš, Aké, Čo ak to nebude chcieť robiť

– nápady-Vybrala by učiteľka, voľba z tých čo by chceli, papieriky s menami, žrebovanie, losovanie z troch mien, porozprávať sa o následkoch, odmena učiteľa

– výber papieriky , porozprávať”

alebo

“- chce byť ešte niekto iný?, Dobrovoľne sa prihlásia,  hlasovaním, Prečo si chcú zvoliť tohoto chalana, chlapcov je 15 a dievčat 12, Aký je kolektív, či zvolili len chalani alebo aj dievčatá, či vôbec chce robiť predsedu, aké budú následky, Ak nebude chcieť robiť?, navrhnúť ešte niekoho iného? 

-Nápady- vybrali by sa ty ktorí chcú byť podľa učiteľky, pretriediť lebo je vhodný a z tých si…, Vybrali si kto chce a hlasovanie, Ak by sa napríklad hlásili, padli návrhy od žiakov, nikto nechce byť, papieriky s menami do krabice a vylosoval osa, losované tri mená a z nich by sa vybralo, porozprávať sa o následkoch, odmena predsedovi aby sa prihlásil dobrovoľne”

 

Aktvita: Môžeme sa dostať do situácii, v ktorých uvažujeme či je lepšie klamať alebo povedať pravdu:

  • vyjadrenia rovesníckych mediátorov počas aktivity a následnej diskusii:

– Čo si myslíte o klamaní?- “dobré ak by pravda ublížila, zlé ak ide o  naše dobro nie o jeho, asertívne- vyjadrujem názor bez hľadania”

1- povedať pravdu, poradiť sa s učiteľkou, spýtať sa jej

– porušenie školského poriadku, nechcem aby mala celá trieda 5

1- stáť za triedou, aby nik nepadol

, za učiteľkou povedať pravdu, priznali by sme sa že nechápeme aj keby nám…, ale aspoň pred hodinou lebo nechceme späť

1- voči spolužiakom”

 

Čo by ste mohli spraviť ako mediátor? “záleží od učiteľa, ísť za učiteľom”

“pravdu, podporíme, povzbudíme že sa tam dostane

pravdu s citom, ale je to ťažké učivo

navrhnúť nápad Ako to riešiť, pomôcť”

Aký vidíte cieľ tejto aktivity? “aby  sme vedeli lepšie riešiť problémy, pomôcť,  empatia, hovoriť pravdu,Rôzne východiská”

 

Aktivita: Mať rozličný názor na tému prináša veľa otvorených možností, názorov.

  • vyjadrenia rovesníckych mediátorov počas aktivity a následnej diskusii:

“Kedy môže dieťa samo ísť na diskotéku”

“- na normálnu zábavu, od 15, keď máš občiansky, 18, ako rodičia dovolia, záleží ako ďaleko bývaš, chodím busom pod tretieho ročníka, ja by som dal keď ho rodičia pustia, to školy a domov, Tak dajme, Ja bývam v dedine Chodila som aj pešo, asi 3 ročník by som povedala, ďalšia téma?”

” mať mobil? Už malé deti vedia šúchať prstom, od 13, mám to tak stiahnuté, zaheslované, závisí od rodiča, podľa mňa…, ona dostala nový mobil v treťom ročníku Ja by som dal…, oni Vtedy nemali, Ale ak si jedináčik,…”

“- bol niekto na diskotéke okrem tábora, od 15. asi, Ale keď tam je väčšinou alkohol, záleží na rodičoch, 18 potom, tam ti to nepredajú a daj občiansky, pred vstupom stojí niekto môžeš mať s doprovodom, Podľa toho aký je hluk,  mali by sme sa zhodnúť  na nejakom veku, musíš vedieť aká diskotéka, 15 je…, dieťa je dosť málo, Si predstav že ona by išla, aká veľká je diskotéka a kde to je, záleží od veľa faktorov, musíš rozdeliť Čo je diskotéka a oslava, 15 Plus, nemusíme sa zhodnúť, môžeme sa zhodnúť, 15 si na strednej, na rodičoch,…, ak rodič verí svojim deťom, Mohli by sme sa zhodnúť ak rodič dovolí ale minimálne15 Plus, kým bývaš Pod mojou strechou, môžeme dať ďalší nápad”

Cieľom aktivity bolo? “komunikácia, práca v skupine, predstav si to, poveda názor”

 

“Kedy môže ísť dieťa samo do školy”

  • vyjadrenia rovesníckych mediátorov počas aktivity a následnej diskusii:

“- to je zas také, ja od 8 a som 2 až 3 km odtiaľto, pod 6, autobusom, Záleží od kedy to rodičia pustia, Aspoň zo školy domov, Tak bý som sa zhodol na treťom ročníku, 2. 3. ročník, Dajme to tak že…, keď si všimnete tak nás chodí sem s prvákmi, ty si mal napríklad s dedom, asi od 3, 34, ďalšie témy”

 

“Kedy môže mať dieťa telefón”

  • vyjadrenia rovesníckych mediátorov počas aktivity a následnej diskusii:

“- záleží od rodičov Ja si myslím že…, keď vidíte čo robia deti na sociálnych sieťach, Môže ti to tlačítkový, ale ty si už starší, Dvojročný nie,… nemôžeš dať  soc. siete, nie všetci rodičia vedia, zase od rodiča  závisí, kedy potrebuješ telefón, dostane niekto v 3. 2 druhá ku, Ja som bola  v treťom ročníku, Čo odo mňa chceš, ale všetko záleží od rodiča, keď je jedináčik rozmaznaný”

 

Aktivita: Čo môže žiak a kde robí rozhodnutie dospelý

  • vyjadrenia rovesníckych mediátorov počas aktivity a následnej diskusii:

“zobrať alkohol, vyhľadať do umývadla,  priestupok, nie do 18, nebezpečné, zranenie nevyrieši žiak, žiak ak je poškrabnutie/ bodka, dospelá osoba ak je zranenie väčšie alebo úžas, porozprávať sa s nimi,  môže zavolať učiteľa,  sociálka, dohoda o výzdobe,  kompromis Ale ak sa nedohodnú rozhodne učiteľ”

 

Aktivta: Doska

” a, to teraz, tam, Poď, trošku vyššie, pomaly, tak, a, nevadí, nie, Počkaj, super, yes, a teraz Túto, nie, Musíme ísť postupne,, výborne, pomalšie, áno, yes,”

Cieľ: “spolupráca, komunikácia”

– Ako to išlo?- “výborne, na začiatku tak menej, potom sme začali…,”

 

Dôvera

“- je dobrá, veľmi dôležité- že sa na niečo dohodneme a aj to spravíme”

“lebo je to pravda, dôveru treba budovať”

“keď niekomu verí na je to ľahšie”

“- chápavý, láskavosť, udržať tajomstvo, empatický, láskavý, chápavý,, empatický, uni, chápavý, udržať tajomstvo, spravodlivý, dôveryhodný, spravodlivý milý chápavý, dobrý, láskavý, ohľaduplný, dodržať slovo, vypočuť iných, udržať tajomstvo, dôveryhodný, spoľahlivý”

“- vlastnosti- zodpovednosť, schopnosť počúvať, vypočuť iných, Nevyzerá radiť tajomstvo, …”

“-Ľudia ktorým dôverujem sú zodpovední

 -dôvod prečo im verím je že ich poznám a viem akí sú

– ľudia ktorí mi veria sú niekedy v úzkych

– veria mi preto lebo na nich pôsobím dobrým dojmom”

 

Dostali sme sa aj k udržateľnosti projektu, ktorú si spomíname každé stretnutie. Ako dať spolužiakom o sebe vedieť, že na škole sú rovesníci, ktorí im môžu pomôcť”

“nástenka, rozvrh, plug, chodiť po triedach, na hodine s pomocou učiteľa,…”

 

Aktivita:  Stoličky

“- 34, ja, ešte raz, 3, Ja som mimo, spadlo, zasa, Skúste takto, keď bude padaťTak…, tak krič, 34, jej, Ja som…,,, 34, jej to odznova,, hej,, nie, kedy to púšťaš?, 3, posledné, a”

 

Cieľ: “komunikácia, spolupráca, dôvera, rýchlosť, pozornosť”

Emócie, ktoré sme počas aktivity prežívali?: “Radosť, prekvapenie, zmiešané,”

Ako to pomôže rovesníckemu mediátorovi- “rozvíjanie, počúvanie”

 

Čo si odnášate dnes so sebou odnášate? “domácu úlohu, radosť, piatok” (z úprimnosti máme radosť. 🙂 )

 

Ďalšie školy zapojené do projektu

Feedback od Koordinátorky na škole k projektu

Našim prianím pri vstupe na pôdu školy nie je mať na školeniach dokonalých žiakov, dokonalých pedagogógov, dokonalú školu. Našim prianím je stretnúť takých ľudí, ktorí

©2021 Ave ProsperitA. Všetky práva vyhradené

Vytvoril