15.10.2021 ZŠ Kvačany online

Je nám ľúto keď niektoré stretnutia so žiakmi musíme presunúť do online priestoru. Nevyhlo sa tomu ani stretnutie so žiakmi v Kvačanoch, kde sme stretnutia prekladali niekoľko krát, nakoľko situácia s COVID-19 nám nedovoľovala sa stretnúť osobne.

Stretnutie sme však využili naplno 🙂

Diskutovali sme o dôvere:

Vyjadrenia rovesníckych mediátorov počas aktivity:

“je to pravda, súhlasím s kajou, bez Dôvery sa nedá kamarátiť, aj v športoch si musíte veriť, treba ju budovať, dobré prirovnanie lebo nekvitneš zo dňa na deň, Keby ju nemáme môžeme byť ľahkou korisťou”

dobrosrdečný, láskavý ,nezraditeľný ,úprimný ,dôveryhodný

-musí dôverovať ,láskavý ,dobrý ,milý, zábavný

-spoľahlivý ,láskavý ,dobrý ,milý ,priateľský

– priateľský ,spoľahlivý ,dobrý ,odvážny ,smiešny

-humorný, milý, rozumný ,priateľský ,spoľahlivý

-spoľahlivý ,úprimný ,smiešny ,priateľský ,rozumný

-chápavý ,rozumieť si ,nápomocný ,úprimný ,slovododržateľný

-rozumný ,neklamný ,zhovorčivý ,priateľský ,úprimný

-milý ,rozumný, priateľský ,úprimný ,jedinečný

– pravdovravnosť ,milý, spoľahlivý ,kamarátsky ,citlivý

-pomáhavý, ohľaduplný ,rozumný ,nápomocný ,dôveryhodný

-rozumný ,ohľaduplný ,nápomocný ,zhovorčivý”

 

“smiešny- aby bol taký ľudský aby nebol Prepnutý

– jedinečný- Ak máte jedného dobrého kamoša takého už nenájdeš, je to lepšie ako mať viac”

 

Dôvod prečo im verím je :

Vyjadrenia rovesníckych mediátorov počas aktivity:

“mame dlhodobé kamarárstvo, sme toho spolu veľa zažili a prežili. Poznám ich či už niečo prezradili alebo ma nezradili, lebo sú úprimný ,neklamú ,nikdy ta nezradia, že  ma nesklamali a môžem sa na nich spoľahnúť, blízky kamaráti, a rodina- ľudia s ktorými často trávim čas, mama, otec, súrodenci, kamaráti… -hlavne moji kamaráti a rodina, asi mi môžu povedať veci  a veria mi, zistili že ich nezradím a môžu mi povedať čokoľvek s tým že ich vypočujem, uprimna, nezradím, ozajstní kamaráti. Ľudia ktorí majú vo mne dôveru aj vo veciach ktoré len tak  nikomu nepovie, moja rodina a kamaráti”

“Taká otázka- Ako  mám vedieť kto mi verí? Veríš mi?, na napríklad  ak sme v párty tak mi povedia problémy napríklad osobné, ten kto sa s nami Baví a povie mi veci ktoré by iným nepovedal”

 

Trénovali sme si ako niekoho podporiť keď má ťažký deň a zistili sme, že nájsť vhodné slová, nie je vždy jednoduché. Ako rovesnícki mediátori už toho ale veľa vedia a pozerajú sa na situácie rôzne 🙂

“on ma pravo robiť to čo chce on a nie čo chceš ty, skús sa odreagovať, netráp sa kvôli dotyčnej osobe som tu pre teba”

alebo

“nebuď smutný všetko bude dobre, poďme spolu niečo podniknúť, Netráp sa som tu pre teba”

a

“pôjdeme na zmrzlinu, hlavu hore, nebuď smutný to sa stáva”

a takto? 🙂 

“neplač on ti za to nestojí, netráp sa, viem že je to ťažké ale plač ti nepomôže

– neboj sa ty si iba človek s citom, -nerob si z toho ťažkú hlavu, -neplač to bude dobré

– možno aj povedať ale musel by aj dačo dať napríklad jedlo alebo sladké ako odškodné,, ukľudní sa to by ma iba rozčúlil, nemôžeš zabraňovať v jeho pocitoch, nemôžeš mu vravieť Správaj sa tak a tak”

 

Ako to máme s klamaním? Je dobré sa nad tým zamyslieť ako rovesnícky mediátor

” klamanie dakedy je to dobré, dakedy Nie lebo sa môže vrátiť späť, lebo už napríklad spolužiak nebude mi už veriť, ale napríklad rodičom zaklamať aby som nebola až v takých problémoch( napríklad ak dostanem 5 poviem že ju dostali aj ďalší), – je to dosť potrebné, je to  také škaredé, keď si robíme srandu tak aby bola väčšia sranda – niekedy keď chystáme oslavu povieme že nebude oslava Ale bude, to je také…”

“1- Podľa toho ako dlho to preberá až, A kto preberá až mesiac tak sa asi nesnažia to naučiť, podľa prístupu spolužiakov, Možno budú písať aj tak

2- proste pravdu, a alebo niečo iné čo sme preberali Veď celú hodinu sme nepreberali iba ju, povzbudiť ju alebo povedať nech ukáže že na to má, keď sme jej povedali že na to nemá tak vieš jej sebavedomie…, ako to povedať aby to nevyznelo ináč”

1

“-Povedať pravdu, už by sme sa viac pripravili lebo vieme že tam je naša učiteľka ktorá nás učí matematiku a mali by sme pred pani učiteľkou rešpekt ;zdôvodnenie: pani učiteľka nemohli by ste nám to vy lepšie  vysvetliť lebo ostatné učiteľky neučia hodinu matematiky ale iné predmety a nemajú takú skúsenosť ako vy  pani učiteľka

-ja by som asi zaklamala ;zdôvodnenie: pretože keby to napíšem dobre ak by som sa cítila blbo za to že všetci majú zlé známky a ja jediná dobrú a mohla by som mať potom problémy s kolektívom .

– Držal by som so spolužiakmi ale pri niektorých situáciách by som bol proti lebo niektoré veci sa môžu naučiť doma. zdôvodnenie: nebudem ustupovať do nekonečna.”

2

“ja by som asi zaklamala ,zdôvodnenie: keby jej poviem pravdu tak by jej to mohlo prísť ľúto.

– Učiteľka si myslí že na to nemáš ale ja si myslím že keď zamakáš tak to dáš. zdôvodnenie: Pretože kebyže jej povieme, že na to nemá tak by to mohla vzdať a stratila by sebavedomie a neverila by si.

Cieľ: Ako sa v situáciách budeme správať, ako by sme sa zachovali”

Navrhovali si logo”

“do tých hláv by sme mohli napísať…”

Urobili sme si aktivitu kde končia kompetencie a rozhodnutia žiakov a začínajú dospelí:

“lavica- nemôžeš za každú blbosť volať dospelého, Na to sme tu aby sme pomohli, jasné že niekedy potrebuješ učiteľa, tak ako by si to vyriešila?, tak na polovicu, alebo stenu, ale on by že si zle merala?  tak by som dala každému lavicu”

“alkohol- Takže  vy chcete riešiť s dospelou osobou lavicu A keď príde a alkohol tak to rieši žiak?, ale my si toho žiaka vypočujeme a potom by sme išli za učiteľom, pochybujem že sa bude chcieť s nami rozprávať, Veď sa nehádajte, vy vidíte svet ružovo ešte neviete…, kedy akože do mňa začne skákať žiak menší že čo mám alkohol v škole tak…, ak on to vyleje lebo sme mu povedali aby to vylial Tak nebudeme mať dôkaz že mal alkohol, zasa 6. čky To nemysleli Až tak zle, Ak ty povieš niekomu tak to  ťa vyčlenia z kolektívu”

“záškolák- dospelí/ dospelí/ žiak aj dospelý- možno by tam mohlo byť aj fyzické tak dospelí, čo tam žiak spraví, spýtala by som sa že či to nechce povedať dospelej osobe Lebo ak to hneď vykecať ešte už je dôvera preč a už bude zatĺkať, ak je tam aj bitka už by som išla aj proti nemu, ja som si myslela že záškolák je ten kto naschvál vynecháva”

” besiedka- žiak/ žiak aj dospelí- Mali by sa dohodnúť, kolektív by mal komunikovať, Môžu sa učiť samostatnosti, môže to byť žiak aj dospelý ale ja by som dala žiak, aj podľa mňa obe, Ak by sa nevedeli dohodnúť učiteľ by mohol pomôcť”

 

Ak je v škole problém a máme ho riešiť ako rovesnícki mediátori, ukázali sme si brainstorming trochu inak, aby nám pomohol. 🙂

Aj keď sme v online priestore, môžeme spoločne prediskutovať veci, ktoré nemôžeme keď sa žiaci z rôznych tried nemôžu stretávať.

Nástenka:

” najprv asi názov nie?, tak Dajte nápady, môžeš tam dať tu klasiku mediátori,No a čo nám bude Kde nás nájdete ak nevedia čo robíme kto sme a čo robíme, Ja by som dal že Rozprávame sa o problémoch, o akých?, stále nemáme odpoveď na otázku kto sme? robotnícki mediátori!, Zuzka ako to píšeš tlačeným alebo písaním- lebo prváci sa učia iné písmo aby to vedeli prečítať,  Veď to je návrh to môžeme opraviť, Možno ak dáme škatuľu niekto si môže robiť srandu,  ešte mi napadlo že by sme mohli ísť na prvý stupeň urobiť prednášku, Čo je cieľom- že konflikty sa dajú riešiť inak- ako?, Kde nás nájdete- spravíme email”

 

Ďalšie školy zapojené do projektu

22.6.2021 SŠ Banská Bystrica

Druhé stretnutie budúcich rovesníckych mediátorov na strednej škole v Banskej Bystrici. Cieľom stretnutia bolo diskutovať o tom s čím sa stretávame v školskom prostredí, premostením

©2021 Ave ProsperitA. Všetky práva vyhradené

Vytvoril